Afschuwelijke arbeidsomstandigheden en schendingen van werknemersrechten in de kledingindustrie.

Uiteraard herinneren we ons het drama van Rana Plaza in Bangladesh, een gebouw dat op 24 april 2013 instortte, en waarbij 1.138 werknemers de dood vonden. Na de ramp konden de betrokken Europese ondernemingen alleen geïdentificeerd worden door de labels in het puin te zoeken. Dit moet veranderen. Identificatie van de kledingketens en merken die klant zijn van de fabrieken is immers cruciaal om hun verantwoordelijkheid vast te vaststellen.

Daarom richtte het ABVV samen met achACT en de Schone Kleren Campagne, en 76 andere organisaties, een open brief aan de Europese Commissie. De organisaties vragen regels op te stellen voor alle kledingbedrijven die actief zijn op de Europese markt. Ze roepen de Europese Unie ook op te eisen dat ondernemingen geregeld de namen, adressen en gegevens van alle bedrijven in de bevoorradingsketen zouden publiceren.

Meer informatie over de campagne ‘Transparantie’: www.schonekleren.be